Bokanbefalinger


16 september, 2010:
Gro Dahle: Alle fugler

Gro Dahles diktsamling fra 2007: Alle fugler, er en rapport fra et lidenskapelig og turbulent samliv. Kontrasten mellom den lille pjusken som ligger med beina i været på forsida og de sterke, vingesterke diktene er slående. Men det er også et sårbart sammenfall. Jeg syns Gro Dahle får fram på en dikterisk sterk måte de ofte smertefulle ambivalenser kjærligheten kan bringe. Fuglene lever jo nettopp i en veldig bevegelig verden, der vinder de ikke kan kontrollere fører dem dit de ikke hadde tenkt seg. Eller til et sted de ikke visste fantes. Ei spennende diktsamling dette, anbefales for alle som er åpne for bevingede ord.

Jeg gir meg ikke. Nei, jeg gir meg ikke
når jeg først er kommmet i gang.
Du kan gjerne kalle meg en kjøttkvern,
for jeg skal kverne deg opp
lår, rumpe og rygg.

Jeg er en helvetes
Braun multifunksjonell kjøkkenmaskin,
og nå kan du bare angre
for at du satte meg på
og skruddde meg opp i full styrke.


Ø.E.

Lån denne






Adresse:
Tromsø bibliotek og byarkiv
Postboks 6900
9299 Tromsø
E-post:
biblioteket@tromso.kommune.no


Åpningstider på hovedbiblioteket:
Man-tors: 09.00-19.00
Fredag: 09.00-17.00
Lørdag: 11.00-15.00
Søndag: 12-00-16.00 (søndagsåpent kun i vintersesongen)


Arkiv 
Adresse:
Tromsø bibliotek og byarkiv
Postboks 6900
9299 Tromsø
E-post:
biblioteket@
tromso.kommune.no


Åpningstider på hovedbiblioteket:
Man-tors: 09.00-19.00
Fredag: 09.00-17.00
Lørdag: 11.00-15.00
Søndag: 12-00-16.00 (søndagsåpent kun i vintersesongen)